Varianten

Jag vet inte om jag lyckats förmedla detta men jag tror ju på en till största delen vegetarisk kosthållning och om inte det, ekologisk. Men nu lever vi ju i den verkliga världen där köttkonsumtionen i Sverige stiger för varje år som går. Och om man vill omvandla "riktiga" människors kosthållning så får man göra det på deras sätt. Så här kommer en variant på nationalrätten korvstoganoff! Gör den dock på en korv med hög kötthalt.
Är priset högre så får du det du betalar för. Högre näringsvärde och bättre smak.

Korvgryta med bulgur (2-3 port):

1 paket ekologisk eller mager middagskorv
2-3 dl strimlad purjolök
1 tsk smör eller olja
10 körsbärstomater eller 3 vanliga skurna i bitar
1 tsk dijonsenap
1-2 tsk svensk senap
1/2 msk färsk hackad timjan
1 1/2 dl buljong
fullkornsbulgur (enligt förpackning)
2 dl gröna ärter+majs eller morötter
2 strimlade soltorkade tomater
salt och peppar

Fräs korv och purjolök i fettet. Tillsätt halverade tomater eller tomatbitarna, senap, timjan och buljong.
Koka bulgur enligt förpackningen och vänd ner grönsakerna och låt stå i 5 min. Krydda och servera till korvgrytan.
Garnera med timjan.
Om man nu vill vara riktigt djärv så är det bara att byta ut korven till bönor eller quornbitar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0