Tänkvärt - Rödbeta



Nu när vi har ett sånt överflöd av goda rotsaker i affären så ville jag bara berätta hur superbra de är!
Rödbetan är en favvo hos mig eftersom den med sin makalösa färg piggar upp vilken måltid som helst.
Den innehåller rikligt med viktiga näringsämnen som t ex järn och lättlösliga kolhydrater (bra mat för hjärnan och i synnerhet för vegetarianer).
Det är antocyanidiner som ger den dess fantastiska mörka röda färg vilka i sin tur är superbra för dina hjärnceller.
Man kan enkelt säga att den underlättar för meddelanden att sändas i din hjärna. Även alla mineraler i rödbetan är bra för neuromeddelanden. Smart mat helt enkelt!

Kom ihåg dock att inlagda rödbetor förlorar en del av sin näring.
Färska eller kokta är bäst!

Vegetariska rödbetsbiffar

1 burk(ar) alt 3 dl kokta

svarta bönor

1 burk alt 3 dl kokta

borlotti bönor

1 st

rödbetor

1 st

gul lök(ar)

1 dl

mjöl, eller efter behov

0,5 msk

potatismjöl

2 nypa(or)

salt, efter smak

2 nypa(or)

svartpeppar från kvarn, efter smak

1 nypa(or)

muskot, efter smak

1 knippa(en)

basilikablad, eller annan örtkrydda

Tillagning

Häll av bönorna, skala och grovriv den råa rödbetan. Hacka löken och fräs den på medelvärme i lite olja tills den blivit mjuk och börjar få färg.
Mosa undertiden bönorna i en skål, men händerna eller i mixer. Blanda i den rivna rödbetan och löken (akta så du inte bränner fingrara på löken, varmare än man kan tro!!).
Blanda i potatismjöl och kryddor efter smak. Häll där efter i mjöl, lite i taget tills biffarna håller ihop bra och (nästan) släpper från händerna och skålen. Forma 4-6 biffar med fuktade fingrar.
Låt nu gärna biffarna vila i kylen ca 30 min, om du har tid, de håller ihop bättre då.
Stek biffarna i olja (bra idé att hälla på lite till efter en stund, biffarna suger upp en del vätska!). Vänd efter ca 5 min, eller när biffarna fått färg. Stek 5 min på andra sidan också!



Kommentarer
Postat av: Nadia

Dom är goda att josa också :)

2009-10-06 @ 20:59:29
Postat av: Fröken Wrede

Du gav mig just en awesome idé!

2009-10-06 @ 22:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0