Apropå bröd

Det finns ju ingen anledning att sluta äta bröd endast pga de ändrade kostråden och allra helst inte hembakat!
Så här är ett recept på sjukt goda frukostbullar som jag bakat idag och som jag snott från Mikaelas lilla gröna.
Jag använde havredryck istället för sojadryck, dinkel istället för vete och gjorde två satser så att det ska räcka längre. Ett annat tips är att göra dem lite större och färre så blir de också lite matigare.

Keso och morotsbullar (ca 10 st)

  • 2 1/2 dl havremjölk
  • 25 g jäst
  • 1 tsk salt
  • 1 msk rapsolja
  • 1 dl keso
  • 0.5 dl kruskakli
  • 5 dl grahamsmjöl
  • ca 2 dl dinkelmjöl
  • 1 riven morot
25 1 1 100 1 5 ca 2

Smula ned jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader. Lös jästen med mjölken. Riv moroten, se till så den är rumsvarm. Arbeta in alla andra ingredienser, tillsätt sist så mycket dinkelmjöl att degen lagom släpper bunken. Täck och jäs 30 minuter. Knåda degen noga på bakbordet. Rulla ut en längd och dela den i 5-10 bitar. Låt jäsa i 20 minuter. Grädda sedan i ca 10-15 min, alt längre för större bullar, i en 225 grader varm ugn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0