Dinkelbröd a la Renée Voltaire

 

Det blev ett dinkelbröd med morot och solrosfrön idag!

Det positiva med dinkel ska jag nog skriva om här någon dag,

men tills dess får ni läsa på den fina förpackningen så gott det går...

Körde dubbel sats som jag gräddade i stora ugnsformar.

50g jäst för matbröd
6 12 dl ljummet vatten
0.5 1 dl olivolja
2 2 msk havssalt
1 2 stora rivna morötter
2 4 msk flytande honung
1 2 dl solrosfrön/linfrön
15 ca 15 dl dinkelsikt mjöl
1 1 dl blandade frön, tex. svarta och vita sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön

 

Ljumma vattnet och rör ut jästen, tillsätt olivolja, salt, riven morot, honung samt frön.

Tillsätt sedan mjöl lite i taget. När man bakar med dinkel är det viktigt att tänka på att det suger upp mer vätska och degen ska vara väldigt kladdig när du är klar. Arbeta degen i minst 7 min.

Låt jäsa i ca 1 timme.

Fös ner degen i 2 ugnsformar eller en stor långpanna. Låt jäsa ytterligare 20 min.

Strö valfria frön över brödet (jag tog solrosfrön och linfrön). grädda i ca 45-60 min på 200 grader. Brödet är klart när det låter ihåligt om du knackar på undersidan.

Låt svalna på ett galler, under bakduk. Se till att brödet svalnat ordentligt innan du lägger det i en påse. Annars försämras hållbarheten.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0