Miljömedvetenhet

Senaste tiden har jag som sagt funderat mycket på min egen påverkan på miljön. Vad jag äter, vad jag handlar och allra helst vad jag slänger. Jag sitter ofta och skrämmer upp mig själv i tanken på hur mycket vår lilla familj slänger i veckan lr varför inte per dag! Och då är vi två unga människor som varken har råd eller hinner köpa och slänga så mycket som tex en familj på 4 pers med stadig inkomst, småbarn och blöjor och mycket mat... Sen så funderar man ju på hur många som faktiskt källsorterar annat än typ flaskor och burkar. Hur mycket plastpåsar som går åt när man bara slänger saker i soptunnan. Hur många som i princip aldrig använder cykel eller lokaltrafik och kör utan betänkligheter bilen överallt. De som oftast bara har råd med den billigaste maten som då i sin tur produceras på väldigt hemska sätt. Alla som köper nya kläder hela tiden eftersom de gamla blev omoderna. Puh, jag blir alldeles trött i huvudet!

De finns så mycket och så många områden där det går att förbättras. Det roliga är ju att oftast är det som är bra för miljön även det som är bra för dig. Det gäller mat, transporteringssätt, hygienprodukter mm. Även för plånboken kan miljömedvetenheten spela stor roll och det hoppas jag få upptäcka nu när jag vill bli lite mer upplyst. I min quest for knowledge så att säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0