Rastlös


Tack vare det fantastiskt fina vintervädret som vi har här så spritter det i kroppen på hela mig!
Vill dra på mig skidorna och fara ut på en upptäcksfärd över de öppna landskapen.
Det ska ju va bra att röra på sig har man ju hört:

NRR (nordiska näringsrekommendationer) rekommenderar att vuxa ska ha minst 30 min fysisk aktivitet, helst med hög intensitet, varje dag och utöver annan vardaglig rörelse. Aktiviteterna kan delas upp på intervaller, t ex 10 min i taget och ytterligare rörelse är bara fördelaktig. För att förebygga viktökning så kan man öka till 60 min.

Enligt tidsskriften Nordisk Nutrition så har nya amerikanska rekommendationer kommit som säger att man ser märkbara hälsoeffekter om man motionerar ca 2,5 h per vecka samt styrketränar 2 gånger på vecka. Man bör sprida ut aktiviteten över hela veckan men pass som är kortare än 10 min räknas inte. Skulle man dock fördubbla tiden man tränar så skulle man se ytterligare positiva hälsoeffekter.

Vad vinner man på detta då?
Nja, nu pratar vi inte bara smal och snygg här utan snarare ett hälsosamt inre.
Sånt som kanske inte syns direkt utan som kommer märkas i längden.

Fysisk aktivitet bidrar till en sänkning av skadligt LDL-kolersterol samt en ökning av det "goda" HDL-kolesterolet.
Nivåerna av något som kallas inflammationsmarkörer minskar.
Detta innebär att vi minskar risken för hjärtkärlsjukdom.

Motion ökar insulinkänsligheten så att inte lika mycket insulin behöver frisättas för att ta upp det blodglukos (socker) som finns i blodet efter vi har ätit. Vi får även minskad mängd intramuskulärt fett.
Detta innebär att vi minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes.

Hormonet insulin öker riskerna för bröstcancer och tjocktarmscancer.
Därför kan vi genom motion, hälsosam kosthållning och viktkontroll minska risken för dessa cancerformer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0