Ha en bra dag!

Sista lovdagen och snön virvlar utanför fönstret. Blött och äckligt men Ceasar och jag trotsade ändå ovädret för att göra en långpromenad i I20-skogen. Helt otroligt vad min hund hatar hundväder! Han ville bara in, inte leka lr träna roliga trick, bara in i värmen. Konstigt när matte, för en gång skull, var hur pepp som helst på lite aktivering. Fast det finns liksom inget att göra när man efter att ha hoppat och skuttat, slängt både leksaker och vantar och lockat med godis framför nosen ändå bara får två bedjande och deprimerande ögon som svar.

Har värsta bakningslusten! Synd bara att jag inte har några ingredienser hemma :( Men när jag väl har införskaffat dessa så ska jag prova på den här kakan som ska bli en i serien av nyttiga bakverk jag vill prova mig på. För jag håller fast vid att njutning också ska vara förnippat med välmående och hälsa. Så det så!

Smala Brownies
Antal portioner = 12


2.5 dl lättsockrat äppelmos

100 gram mörk choklad, 85% kakaohalt

1 dl socker

4 st äggvitor lätt vispade

2.5 dl fiberhavregryn

2.5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 krm salt

2 msk florsocker till dekoration


Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra och bröa en rektangulär form lätt som mäter cirka 30 x 24 cm.

Lägg äppelmoset i en kastrull och bryt i chokladen. Låt den smälta på låg värme under omrörning.

Låt svalna. Tillsätt sockret.

Rör ihop äggvitorna och tillsätt det. Blanda väl.

Blanda havregryn, mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och tillsätt det så allt blir väl blandat.

Häll smeten i formen och grädda cirka 20 minuter.

Låt svalna och pudra florsocker över innan du skär i bitar.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0